Selecteer een pagina

7 december 2019

Deze blog omdat ik zoveel mensen om mij heen voel lijden onder negatieve gedachten over henzelf.

Zou het niet fantastisch zijn als onze zelf affirmaties positief waren in plaats van dingen die we zeggen over onszelf als : Niemand ziet mij graag of ik heb niet het perfecte lichaam, ik ben te oud om mijn leven te veranderen, ik verdien geen ….Deze stem wordt zo een gewoonte dat je het soms zelfs niet meer merkt. We spelen dit plaatje al zolang in ons hoofd, zolang zodat je deze pijnlijke leugens gelooft.

Dit geloven is een vorm van geweld aan jezelf en strookt zeker niet met de yogafilosofie die je geen geweld leert. Zelfacceptatie en compassie oefenen voelt veel vrediger en beter aan. Nochtans negatieve gedachten hebben een grote invloed. Hoe draai je ze om ? Het vraagt inspanning maar je kan je brein programmeren om positief te denken. Hoe?

  1. Identificeer  je negatieve gedachte bijv. Ik hou niet van mijn lichaam. Het kan ook helpen te zien wat een complex netwerk van acties en veronderstellingen dit met zich meebrengt. Je zal verrast zijn (Mijn lichaam is niet mooi voor mij, dus is dit ook voor iedereen. Anderen beoordelen mij, ik ben niet gewenst. Ik blijf thuis zodat niemand mij ziet)
  2. Zit met dit negatief gevoel en oefen ademen, voelen, ontspannen, kijken en toelaten. In dit voorbeeld zat je misschien weerstand voelen om je innerlijke te voelen, want het is tenslotte onaanvaardbaar. Je zal je misschien niet goed voelen in je lichaam. Je realiseert dat het een herkenbaar gevoel is waarmee je al zolang kampt en je ontvangt signalen van je omgeving dat je niet goed genoeg bent, maar zit nu met dit discomfort en heb compassie met jezelf. Wanneer je je dan ontspant, voel je ook de vrede. Dan voel je wat je zou willen voelen in plaats van die negatieve gedachten en probeer het om te zetten in een korte zin (Ik wou dat ik mij goed voelde in mijn lichaam misschien ik hou van mijn lichaam.) Ja dat voelt goed. Probeer dit een aantal keer en kijk of het voelt als een helende energie. Indien niet herwerk je zin. Je zal weten als het goed aanvoelt.
  3. Dan komt het echte werk. We her programmeren het brein met nieuwe paden, repetitie en emoties erin leggen is de sleutel van het maken van een nieuw gevoel tot een realiteit. Denk over de gedachte maar voel ook het gevoel van deze nieuwe gedachte. Als je voelt hoe het zou voelen als je van je lichaam houdt, kan je je vredig en content voelen en je lichaam appreciëren zoals het is.
  4. Betrap jezelf erop als je terug in oude gewoontes vervalt en herhaal de positiviteit. Niet gemakkelijk als je al zolang die oude gedachten hebt en ze nog gelooft ook. In het begin zal de positieve zin raar en onwerkelijk lijken. Het kan ook oude pijnlijke gevoelens oproepen. Blijf bij hen en beleef de golf van discomfort. Op dit punt breng je je bewuste aandacht naar de pijnlijke gevoelens, je verhoogt de druk totdat het ontploft en totdat de grip op je verdwijnt. De positieve affirmatie reinigt je gedachten en helpt je te blijven in je vredige zone als je de golf van intensiteit ervaart zodat je het kan neutralizeren en niet meer leeft onder druk van.

Stressors en emoties beheersen in het leven !!!!

Mieke